4 Lip Brak komentarzy admin Zdrowe diety , ,

W dzisiejszych czasach powszechnym zjawiskiem jest obawa o rzeczy i sytuacje, które jeszcze nie miały miejsca, a dopiero antycypujemy ich zajście. Zamartwiamy się sprawami, które żyją przez długi czas w naszej wyobraźni, nie mając odzwierciedlenia w codziennym życiu. Przez wysoko stawiane cele i oczekiwanie ich realizacji, ludzie przestają zwracać uwagę na to, co dzieje się w danej chwili i co aktualnie powinno być ważne. Pochłonięci machinerią pracy i dążeniem do dobrostanu, prawdziwie istotne kwestie, takie jak zdrowie, nikną w pośpiechu i są zaniedbywane do tego momentu, aż jego stan zacznie przeszkadzać w nieustannej gonitwie po lepsze jutro.

To, co łączy kwestię pośpiechu i zdrowia to fakt, iż w przerwach od pracy sięgamy po posiłki, które możemy nabyć za niewielką cenę i spożyć względnie szybko. Nie zwracamy uwagi na to, z jakich produktów składa się nasz posiłek, priorytetem staje się zaspokojenie potrzeb, aby móc dalej wydajnie funkcjonować. Być może nie byłoby to aż takie złe gdyby nie fakt, że zjawisko to występuje powszechnie i trwa przez dłuższy okres czasu, co formuje się w niebanalny problem. Otóż łatwo można się domyślić, że taki tryb życia nie łączy się z pozytywnymi konsekwencjami. Pochodząca z zachodu era fast foodów zbiera każdego dnia kolosalne żniwo, którego początkową postacią jest nadwaga, a następnie otyłość.

Jeśli to nadal nie jest przekonujące, być może statystyki naświetlą kilka spraw. Według danych podanych na stronie Światowej Organizacji Zdrowia dla regionu europejskiego, 1/3 jedenastolatków ma nadwagę lub otyłość. Ponad 50 % dorosłych ma nadprogramową masę ciała (nadwagę lub otyłość), natomiast ponad 20 % ludności otyłość. Chociaż na zaistnienie takiego zaburzenia ma wpływ wiele czynników, to niewątpliwie złe nawyki żywieniowe, przewlekły stres i niezadowalająca aktywność fizyczna są głównymi przyczynami wystąpienia tego zjawiska. Jednakże problemy z wagą nie egzystują samotnie. Mogą one powodować cały wachlarz chorób i zaburzeń, które doprowadzają jednostkę do znacznie gorszego stanu. Najczęściej współwystępującymi z otyłością chorobami są m.in. cukrzyca, nadciśnienie tętnicze, zwyrodnienie stawów, dna moczowa czy też niewydolność oddechowa.

To wszystko brzmi strasznie, ale wystarczy niewiele, aby temu zapobiec. Nawet niewielkie i krótkie, ale regularne ćwiczenia potrafią po części zniwelować skutki ciągłego spożywania nadmiernej ilości tłuszczów. Warto dokładnie zaplanować swoje posiłki na cały tydzień, urozmaicając je o owoce i warzywa i wykluczając z nich duże dawki alkoholu. Pamiętaj o tym, że razem raźniej, dlatego może zanim się zniechęcisz, poprosisz bliską osobę o wspólną aktywność, która pomoże w oddalaniu się od przyjmowania okrągłej sylwetki.

Chociaż w praktyce niełatwo o zmianę wypraktykowanych już schematów, powinniśmy starać się podchodzić do tego globalnego problemu profilaktycznie, gdyż o wiele łatwiej jest zapobiec powstaniu uciążliwego cienia nas samych niż walka z nim o zdrową część siebie. Kiedy tobie uda się osiągnąć ten realny cel, może zwróć uwagę innych na to, co można zmienić teraz, aby ze spokojem zabrać się za inne postanowienia w przyszłości.